هلال احمر از امدادرسانی به ۲۳۰۰ نفر در سیل ۲۰ استان کشور خبرداد بارش باران و لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهادت یکی دیگر از مرزبانان در بانه سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مسمومیت الکلی چیست و چه علائمی دارد؟

  • کد خبر: ۱۷۱۴۹۵
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
مسمومیت الکلی چیست و چه علائمی دارد؟
مسمومیت با الکل مسئله‌ای پر عارضه و گاهی کشنده است که در نتیجه مصرف مقادیر زیادی مشروبات الکل در زمانی کوتاه رخ می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسمومیت با الکل زمانی اتفاق می‌افتد که الکل بیش از حد در خون شما وجود داشته باشد و باعث از کار افتادن بخش‌هایی از مغز شود. الکل یک عامل افسردگی است و این بدان معناست که می‌تواند بر مغز و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد؛ تنفس شما، ضربان قلب و سایر کار‌های مهمی که بدن شما انجام می‌دهد را کاهش دهد.

پس از مصرف الکل، چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از این که وارد جزئیات مربوط به اثرات مشروبات الکلی شویم، لازم دانستیم از عملکرد الکل روی بدن صحبت کنیم و بگوییم بعد از مصرف آن، چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد.

زمانی که شخص مشروبات الکلی با درصد‌های گوناگونی مصرف می‌کند، ۱۰ درصد از آن توسط معده و مابقی در روده بزرگ و روده کوچک جذب خواهد شد.

بعد از مدت زمانی، الکل‌های جذب‌شده توسط این اندام‌ها، به خون راه پیدا می‌کنند و از طریق عروق در تمام بدن پخش می‌شوند. در این حین، فعالیت‌های مربوط به مغز و نخاع با سرعت کمتری انجام می‌گیرد.

با گذشت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت از مصرف، غلظت الکل در خون به حداکثر میزان خود می‌رسد و فرد مصرف‌کننده اصطلاحا مست خواهد شد.

مسمومیت الکلی چیست؟

مسمومیت با الکل یک پیامد جدی و گاهی کشنده ناشی از نوشیدن مقادیر زیاد الکل در مدت زمان کوتاه است. نوشیدن بیش از حد سریع می‌تواند بر تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و رفلکس تهوع تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به کما و مرگ شود.

مسمومیت با الکل همچنین زمانی رخ می‌دهد که بزرگسالان یا کودکان به طور تصادفی یا عمدی محصولات خانگی حاوی الکل را مصرف کنند.

فرد مبتلا به مسمومیت با الکل نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر مشکوک به مسمومیت با الکل هستید، فوراً با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

نشانه‌های مسمومیت با الکل

گیجی

استفراغ

تشنج

تنفس آهسته (کمتر از هشت نفس در دقیقه)

تنفس نامنظم (فاصله بیش از ۱۰ ثانیه بین تنفس)

پوست آبی رنگ یا پوست رنگ پریده

دمای پایین بدن (هیپوترمی)

از حال رفتن (بیهوشی)

دلایل مسمومیت با الکل

الکل به شکل اتانول (اتیل الکل) در نوشیدنی‌های الکلی، دهان شویه، عصاره‌های پخت و پز، برخی دارو‌ها و برخی محصولات خانگی یافت می‌شود. مسمومیت با الکل اتیل معمولاً در نتیجه نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی به خصوص در مدت زمان کوتاه ایجاد می‌شود.

سایر اشکال الکل از جمله ایزوپروپیل الکل (موجود در الکل مالشی، لوسیون‌ها و برخی محصولات پاک کننده) و متانول یا اتیلن گلیکول (یک ماده رایج در ضد یخ، رنگ‌ها و حلال ها) می‌توانند انواع دیگر مسمومیت‌های سمی را ایجاد کنند که نیاز به درمان اضطراری دارند.

یکی از دلایل اصلی مسمومیت با الکل، مصرف زیاد الکل است. پرخوری الکل می‌تواند طی چند ساعت رخ دهد یا تا چند روز ادامه یابد.

حتی زمانی که شما بیهوش هستید یا نوشیدن الکل را متوقف کرده اید، الکل از معده و روده شما به جریان خون شما آزاد می‌شود و سطح الکل در بدن شما همچنان بالا می‌رود.

عوامل خطر مسمومیت با الکل

تعدادی از عوامل می‌توانند خطر مسمومیت با الکل را افزایش دهند، از جمله:

- اندازه و وزن شما

- سلامت کلی شما

- این که آیا اخیراً غذا خورده اید.

- این که آیا الکل را با سایر مواد مخدر ترکیب می‌کنید.

- درصد الکل در نوشیدنی‌های شما

- میزان و مقدار مصرف الکل

- سطح تحمل شما

عوارض مسمومیت با الکل

عوارض شدیدی می‌تواند در اثر مسمومیت با الکل ایجاد شود، از جمله:

خفگی: الکل ممکن است باعث استفراغ شود. از آنجایی که رفلکس تهوع شما را کاهش می‌دهد، خطر خفگی در اثر استفراغ را در صورت بیهوشی افزایش می‌دهد.

توقف تنفس: استنشاق تصادفی استفراغ در ریه‌ها می‌تواند منجر به قطع تنفس خطرناک یا کشنده شود (خفگی).

کم آبی شدید: استفراغ می‌تواند منجر به کم آبی شدید بدن شود که منجر به کاهش خطرناک فشار خون و ضربان قلب سریع می‌شود.

تشنج: سطح قند خون شما ممکن است به اندازه‌ای پایین بیاید که باعث تشنج شود.

هیپوترمی: دمای بدن شما ممکن است آنقدر پایین بیاید که منجر به ایست قلبی شود.

ضربان قلب نامنظم: مسمومیت با الکل می‌تواند باعث نامنظم شدن ضربان قلب یا حتی توقف آن شود.

ضربه مغزی: نوشیدن زیاد الکل ممکن است باعث آسیب غیرقابل برگشت مغز شود.

مرگ: هر یک از موارد فوق می‌تواند منجر به مرگ شود.

جلوگیری از مسمومیت با الکل

- با نوجوانان خود ارتباط برقرار کنید. با نوجوانان خود در مورد مضرات الکل از جمله مصرف زیاد الکل صحبت کنید. شواهد حاکی از آن است که کودکانی که توسط والدین خود در مورد الکل هشدار داده شده و روابط نزدیکی با والدین خود دارند، کمتر احتمال دارد که مصرف الکل را شروع کنند.

- محصولات حاوی الکل را در جای مطمئن قرار دهید. اگر دارای کودک خردسال هستید، محصولات حاوی الکل از جمله لوازم آرایشی، دهان شویه‌ها و دارو‌ها را دور از دسترس آن‌ها نگهداری کنید.

تشخیص مسمومیت با الکل

علاوه بر بررسی علائم و نشانه‌های مشهود مسمومیت با الکل، پزشک احتمالاً آزمایش خون و ادرار را برای بررسی سطح الکل خون و شناسایی سایر علائم مسمومیت با الکل مانند قند خون پایین تجویز می‌کند.

راه‌های درمان مسمومیت با الکل

درمان مسمومیت با الکل معمولاً شامل مراقبت‌های حمایتی می‌شود در حالی که بدن شما خود را از شر الکل خلاص می‌کند.

- نظارت دقیق

- پیشگیری از مشکلات تنفسی یا خفگی

- اکسیژن درمانی

- مایعاتی که از طریق رگ‌ها برای جلوگیری از کم آبی داده می‌شود.

- استفاده از ویتامین‌ها و گلوکز برای کمک به پیشگیری از عوارض جدی مسمومیت با الکل

- بزرگسالان و کودکانی که به طور تصادفی متانول یا ایزوپروپیل الکل مصرف کرده‌اند، ممکن است به همودیالیز نیاز داشته باشند، راهی مکانیکی برای فیلتر کردن مواد زائد و سموم از سیستم بدن شما برای سرعت بخشیدن به حذف الکل از جریان خون.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->